• در هنگام خرید لودر دست دوم به دنبال چه چیزهایی باشید؟
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 اگر قصد دارید یک لودر به ماشین آلات خود اضافه کنید یا دستگاه مستهلک خود را تعویض کنید، شما می‌توانید سراغ آگهی‌های فروش یا نمایشگاه‌های فروش ماشین آلات راهسازی و معدنی بروید. اما قبل از آنکه اقدام به بازدید لودر مورد نظر خود اقدام کنید، پنج نکته پایین را حتما بخوانید:

 

 

1‍‌- پاکت، ناخن، لبه برش پاکت و بازوهای لودر

در ابتدا چک کنید که ناخن‌های پاکت افتاده‌اند یا خیر. سپس با بازرسی کامل پاکت و اطراف آن مطمئن شوید که هیچ گونه پارگی، شکستگی، ترک، زنگ زدگی و جوشکاری وجود نداشته باشد. سپس با استفاده از جک‌ها و بلند کردن پاکت اقدام به بررسی پین‌ها و فرسودگی بوش‌ها کنید. همچنین بررسی کنید که سیلندرهای دستگاه سالم و بدون هیچ‌گونه ترک و جوشکاری باشد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی: عیب‌یابی صدای غیر عادی موتور

 

 

2‌- موتور و سیستم هیدرولیک

برای بررسی این بخش زمان قابل توجهی قرار دهید زیرا عیب در آن می‌تواند ماشین را زمینگیر نماید. همگی لوله‌ها و سیلندرها را بررسی کنید تا هیچ‌گونه صدمه‌ای ندیده باشند. مطمئن شوید تا لوله‌های هیدرولیک هیچگونه ترک و خردگی نداشته باشد. تمامی سیلندرهای هیدرولیک را بررسی کنید تا سالم بوده و نشتی روغن نداشته باشد. موتور را بررسی کنید تا نشتی روغن نداشته باشد و تسمه‌های آن فرسوده نباشد. فیلتر هوا را بررسی کنید تا تعویض شده باشد و سرویس‌های دوره‌ای آن منظم انجام شده باشد. به صورت معمول هر 1000 ساعت بایستی فیلتر هوای لودر تعویض شود.

 

 

 

3‌- کابین و دستگاه‌های اپراتور

در حال بالا رفتن از دستگاه، توجه کنید که دستگیره‌ها و پله‌ها از استحکام کافی دارا باشد. همچنین سلامت و کلیت وضعیت صندلی، جوی استیک‌ها، ساعت شمار، پدال‌های پایی و چراغ چک دوره‌ای دستگاه و تمام چراغ‌های کنترلی و هشدار دهنده دستگاه. در هنگام کار با دستگاه اگر صدای غیرعادی شنیده می‌شود، می‌تواند ناشی از کمبود روغن و فرسایش قطعات ناشی از آن باشد.

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی: علت دود کردن موتور و تشخیص آن از رنگ دود

 

 

4‌- مفصل مرکزی لودر

مفصل مرکزی لودر در زیر کابین و در وسط ماشین قرار گرفته است. به دنبال نشانه‌هایی از سایش بر روی قطعات باشید. اگر لودر در شرایط وضعیت ناهموار زمین و همچنین زمین سنگی و سخت کار کرده باشد، می‌توان از روی مفصل دانسته شود. اگر سایش بسیار زیادی در مفصل وجود داشته باشد، ممکن است در حین کار، بازی یا حرکات بالا و پایین قابل توجهی در پین‌های دستگاه تجربه کنید.

 

 

 

5‌- لوازم ایمنی

آخرین نکته، چک کردن ساختار محافظ اپراتور است که به صورت محصور یا غیر محصور می‌باشد. همچنین بایستی از نظر مقاومت در برابر اشیای پرتابی نیز چک شود تا استحکام کافی را داشته باشد. تمامی اطراف سازه را بررسی کنید تا شکستگی یا زنگ زدگی نداشته باشد.

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی: 5 سوال در مورد بولدوزرها

 

 

 

 پس از بررسی  موارد بالا، سابقه‌ی سرویس‌های لودر یا سفارشات پروژه‌ای آن را بخواهید. اگر هم یک فردا بسیار ماهر در این زمینه نیستید، حتما از یک مکانیک خبره برای انجام بازرسی دستگاه کمک بگیرید.

به نظر شما چه موارد دیگری بایستی حتما در زمان خرید چک شود؟ تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.