• علت وجود و مزایای ناخن
  • نکات مهم در هنگام انتخاب ناخن
  • انواع ناخن و مزایا و معایب آن‌ها

برای اینکه از پاکت بیل مکانیکی یا لودر خود بهترین استفاده را ببرید، بایستی ابزار متناسب با زمین حفاری انتخاب کنید. در این مقاله چهار عامل اصلی در هنگام انتخاب ناخن پاکت که باید به خاطر داشته باشید را طرح می‌کنیم. در مطلب بعدی مجله اپال با نحوه تعویض ناخن بیل مکانیکی به همراه فیلم آشنا می‌شوید. 
متاسفانه زمانیکه شما پاکت یا دستگاه خود را خریداری می‌کنید، انتخاب شما محدود است به ناخن‌های سازنده دستگاه. سازندگان نیز معمولا ارزان‌ترین ناخن را بر روی جام دستگاه قرار می‌دهند زیرا که قیمت ماشین اقتصادی باشد و بیشترین سود را کسب کنند.

استفاده از ناخن‌های با لبه تیزتر، به افزایش بهره‌وری و کاهش فشار بر روی دستگاه کمک می‌کند، از دستگاه و پاکت آن محافظت می‌کند و در نتیجه باعث طولانی‌تر شدن شدن عمر دستگاه و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
طراحی و اتصالات ناخن‌های پاکت از نظر طول عمر، عملکرد و کاربرد آن‌ها بسیار مهم است.

همچنین با اصرار برخی از نمایندگان فروش عمده ماشین آلات و لوازم یدکی بر کاهش قیمت به سازندگان، آن‌ها مجبور به کاهش قیمت از راه کاستن از کیفیت شدند. این کاهش کیفیت منجر به کیفیت پایین فولاد ریخته‌گری، اتصالات و تحمل پذیری گرمایی قطعات شد. در نتیجه سختی و مقاومت سایشی پایین‌تری دارا هستند. این مسیر منتهی به این شد که ناخن‌های پاکت ضعیف شوند و به راحتی بشکنند یا زودتر ساییده شوند.

 

 

چهار نکته کلیدی برای انتخاب درست ناخن بیل مکانیکی

1‌- کیفیت ساخت
ساختار و مواد ساخت ناخن بیل مکانیکی بسیار مهم است. همچنین کیفیت شکل قطعه و محل نصب آن. زیرا این موارد مستقیما با عمر قطعه و میزان سایش و مقاومت آن در ارتباط است.
فرایند ریخته‌گری ناخن اغلب به دلیل مسائل هزینه‌ای و زیست محیطی در کشورهای جهان سوم انجام می‌پذیرد. مواد مورد استفاده در این فرایند و قالب مصرفی، دوام ناخن و قدرت شکست آن را تعیین می‌کند.

2‌- عمر سایشی
عمر سایشی ناخن متاثر از عوامل مختلفی است. شن خود خاصیت سایندگی دارد. همچنین خاک و سنگ و زباله‌هایی که حاوی کانی کوارتز باشند نیز دارای خاصیت سایش بالایی می‌باشد. هرچه سطح در مقابل سایش بیشتر باشد، ماندگاری قبل از جایگزینی آن‌ها بیشتر است.
اکثر ناخن‌های مصرفی برای بارگیری و حمل مواد مناسب هستند. زیرا برای ترانشه زنی یا حفاری نیاز به ضربه و نفوذ می‌باشد که ناخن‌های مخصوص خود را می‌طلبد. ناخن‌هایی با سطح سایش بالا در زمانیکه بر زمین متراکم نفوذ می‌کنند، کارامدی کمتری دارند.

مطالب پیشنهادی: نکات نگهداری فاینال درایو + فیلم قطعات داخل فاینال درایو

3‌- نفوذپذیری
میزان سطحی از ناخن که در هنگام نفوذ با زمین برخورد می‌کند، کارامدی ناخن را تعیین می‌کند. اگر ناخن عرض زیادی یا صاف باشد، بیل مکانیکی انرژی بیشتری برای نفوذ در مواد نیاز دارد. در نتیجه سوخت بیشتری مصرف می‌شود و نیروی بیشتری به موتور و قطعات ماشین می‌آید.
طراحی ایده آل ناخن این است که به صورت خود تیز کننده باشد و با انجام سایش سطوح آن، به تیز بودن سطحش ادامه دهد.
برای نفوذ در زمین فشرده شده محکم، سنگی یا یخ زده، احتمالا نیاز به ناخن سطح نوک تیز وی (V) شکل نیاز دارید. این نوع از ناخن‌ها، برای ترانشه زنی و حفاری ایده‌آل هستند زیرا بیشتر نیرو را منتقل می‌کنند اما به دلیل داشتن مواد کمتر، موعد تعویض آن زودتر از باقی ناخن هاست.

4‌- ضربه زنی
ناخن‌های با مقاومت ضربه‌ای بالا، در برابر ضربات ناشی از نفوذ و نیروهای شکست استحکام بیشتری دارند. این ناخن‌ها مناسب حفاری و ترانشه برداری در زمین‌های سفت و محکم سنگی که نیروی شکست بالایی نیاز دارند، می‌باشند. اتصال‌دهنده نقش مهمی در سلامت ناخن دارند. زیرا اگر فشار به پین وارد شود می‌تواند باعث شکست آن شده و ناخن در مواد جابه‌جایی گم شود. همچنین انتقال نیرو نیز بایستی به درستی انجام پذیرد تا سبب صدمه با ناخن یا پاکت نشود.

در جدول بالا چند نمونه از ناخن‌های مرسوم گرداوری شده است و خصوصیات آن بیان شده است. با توجه به فواید و مضرات استفاده از هر کدام می‌توان به انتخاب درست رسید.
لطفا نظرات خود را به سادگی با ما به اشتراک بگذارید.