• حوادث ناشی از رعایت نکردن ایمنی + فیلم
  • آماده‌سازی و طرح نقشه حفاری
  • اقدامات احتیاطی و ایمنی
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
 
 

حفاری با استفاده از یک بیل مکانیکی ملزم به آماده سازی و توجه به ایمنی در عملیات حفاری است. حفر ترانشه با بیل مکانیکی شاید ساده بنظر برسد. با این حال این امر نیاز به سطحی از آموزش و حرفه‌ای بودن را برای بیشینه سازی تولید، کارامدی و ایمنی ماشین و اپراتور، لازم است. عملکرد صحیح بیل مکانیکی هنگام ترانشه‌زنی، گود برداری و احداث شیب می‌تواند تاثیر زیادی در بهره‌وری داشته باشد. برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند عملکرد را بهینه کند، خطر را کاهش دهد و بهره‌وری را حین حفاری به حداکثر رساند.

 

 

 

صرف زمان برای آماده سازی

احتمالا مهمترین گامی که اپراتور بایستی انجام دهد، اجرای تکیه‌گاه مناسب برای بیل است. همچنین برای اینکه ترانشه‌ای به صورت مستقیم حفر گردد، باید خط راهنمایی وجود داشته باشد. خط راهنما بدون در نظر گرفتن یک نقطه معیار قابل در نظر گرفتن نیست. پس بایستی با در نظر گرفتن نقطه‌ای به عنوان نقطه معیار، خطی راهنما برای حرکت بیل در نظر بگیریم.

گام بعدی این است که حرکت بیل را تصور کنیم و محل انباشت خاک را در نظر بگیریم. یکی از نشانه‌های اپراتورهای مبتدی در نداشتن نقشه برای جانمایی دستگاه است. در این موارد بیل مکانیکی بین تپه‌های مختلف گیر کرده یا دسترسی کمتری پیدا می‌کند. همچنین عرض ترانشه باید در حدی باشد که بیل بتواند از روی آن حرکت کند و در چاله حفر شده گیر نکند. یکی از رایج‌ترین اشتباهات، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای حفاری است. این کار موجب می‌شود تا مواد حفاری شده بیش از یک بار جابجا شوند که زمانبر و هزینه‌بر است. با صرف زمان قبل از شروع کار و تعیین برنامه حفاری و محل دپوی مواد، از گیر کردن ماشین بین موانع و محدود کردن دسترسی ماشین جلوگیری شود.

برای خالی‌کردن پاکت در کامیون، بایستی ارتفاع محل بیل نسبتا هم تراز کابین کامیون باشد. رانندگان ماهر توصیه می‌کنند که محل قرارگیری کامیون، پایین دست سمت چپ راننده باشد که بهترین زاویه چرخش و دید را داراست.

 

به عنوان قسمتی از یک برنامه اجرایی لازم است تا:

  • محل دپوی مواد حفاری شده کجا باشد.
  • محل دپوی تجهیزات کارگاه کجا باشد.
  • در مورد ترانشه آیا به پهلوگیری و ساخت تکیه‌گاه اضافه نیاز است؟
 

همچنین برای حفر ترانشه به صورت تراز، بایستی بیل مکانیکی نیز همواره در حالت تراز باشد. برای این کار بایستی برای فرونرفتن بیل در زمین، اپراتور محلی را که قرار است بیل بر روی آن قرار بگیرد را محکم و فشرده کند.

بعضی از اپراتورها از ترازیاب در داخل کابین استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از لیزرهای درجه‌ای برای کنترل زاویه استفاده کرد. نکته مهم این است که در زمان استفاده از این ابزار، آن را با جهت پاکت بیل کالیبره کنند.

زمانی که آماده شروع به حفاری شدید، با علامت گذاری از لایه بالایی به لایه پایین به تدریج حرکت کنید. ترانشه را به صورت مداوم حفر کرده و حرکت کنید. افرادی گودال‌هایی را حفر می‌کنند و سپس آن‌ها را به هم متصل می‌کنند که روش غلطی است.

 

 

مطالب پیشنهادی: نحوه تعویض زنجیر بیل مکانیکی و بولدوزر

 

 

اقدامات احتیاطی

تاکید بر ایمنی هنگام حفر ترانشه ضروری است. مهم‌ترین پتانسیل خطر، در کنار لبه‌های گود وجود دارد و خطر واژگون شدن دستگاه هست. خطر ریزش گود نه تنها برای افراد درون گود بلکه برای اپراتور و دستگاه نیز وجود دارد. در اینجا بایستی از مقاومت خاک زمین زیر بیل مطمئن بود و فاصله ایمن از لبه گود را لحاظ کرد. سکوی پایدار نکته‌ای ضروری در جانمایی محل قرارگیری بیل مکانیکی است. در صورت نیاز، خاک را زیر یکی از چرخ‌های بیل قرار دهید تا دستگاه تراز شود.

 

 

همیشه از وجود افراد یا اشیای اطراف بیل آگاه باشید. اپراتور بیل نقاط کور بسیار بزرگی دارد. مخصوصا اگر ماشین شما ظرفیت بالایی داشته باشد، طول عقب بیل و زنجیر آن بیشتر است و شعاع گردش بزرگتری دارد. پس بایستی در هنگام چرخش کاملا به اطراف ماشین نگاه شود زیرا در اثر تصادف می‌تواند خسارت شدید جانی یا مالی داشته باشد.

 

اپراتور بایستی به مسیر حرکت بیل توجه کامل داشته باشد. همانطور که می‌دانید، بیل قابلیت چرخش 360 درجه را داراست اما جهت حرکت بیل در راستای زنجیرهای آن است. به همین دلیل اگر اپراتور فراموش کند که در جهت خلاف حرکت چرخ بیل ایستاده و شروع به حرکت کند، احتمال تصادف با اشیا یا واژگونی در گود بوجود می‌آید.

 

در زمانی که بیل بایستی در سینه کار یک دیواره کار کند، اپراتور دستگاه قبل از آن با دیدن کاتالوگ دستگاه و بدست آوردن حداکثر ارتفاع دسترسی، بیل را در محل مناسب جاگیری کند تا بهترین بازدهی حفاری بدست آید. برای مشاهده بروشور و اطلاعات دقیق ماشین آلات راهسازی و معدنی به صفحه معرفی ماشین آلات مراجعه فرمایید.

 

محور چرخ‌ها در شیب، در امتداد شیب باشد تا اگر دستگاه شروع به لغزیدن کرد، خطر واژگونی آن وجود نداشته باشد.

 

امروزه با افزایش حجم عملیات‌های عمرانی و معدنی، نیاز به بیل‌های مکانیکی روز به روز بیشتر می‌شود. از طرفی قیمت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا این ماشین آلات سبب می‌شود که بهره‌وری و نکات ایمنی برای سلامت کار کردن دستگاه بسیار ضروری باشد. افراد زیادی به خاطر سهل انگاری در حین عملیات حفاری، صدمات غیر قابل جبران مالی و جانی دیده‌اند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر و نگهداری دستگاه خود به مجله اپال فروشگاه قطعات یدکی اپال پارت مراجعه کنید.