ماشین‌های راهسازی و معدنی مانند هر دستگاه دیگری مثل خودروهای شخصی، هواپیماها و قطارها، از در کنار هم قرار گرفتن هزاران تا صدها هزار قطعه کوچک و بزرگ تشکیل شده‌اند. تعمیرات این قطعات میزان به نوع آن دستگاه می‌تواند پیچیده یا ساده باشد. به عنوان مثال حتی افراد ناآشنا به تعمیرات نیز تا حدی از موتور و قطعات ماشینی مانند پراید و پژو در ایران یا در سطح جهان مثل تویوتا، آشنایی نسبی داشته باشند. اما اگر آن دستگاه یک دستگاه محدود در تعداد و از طرفی بسیار گران قیمت باشد، دیگر تعمیرات آن به این سادگی نخواهد بود. کوچکترین قطعه اشتباه نصب شده می‌تواند، صدمات جدی به دستگاه وارد نماید که هزینه تعمیراتی را بسیار افزایش دهد.

شاپ منوال ماشین آلات راهسازی و معدنی چیست؟

از این رو، برای هر دستگاه یک سری کتابچه‌هایی منتشر می‌شود که مشخصات و محل قرار گیری هر قطعه را نمایش می‌دهد. در اصطلاح به این کتاب‌ها شاپ منوال یا کتاب قطعات ماشین گفته می‌شود. در این کتاب، تمامی قطعات دستگاه از بزرگترین تا کوچکترین قطعه‌ای که امکان باز شدن را داشته باشد، به صورت مجزا نمایش داده می‌شود. نکات تعمیر و نگهداری، روش انجام تعمیرات قطعات، روش باز و بسته کردن قطعات، محل قرار گیری و مرتبط بودن به کدام قطعه از دستگاه و شماره قطعه اطلاعاتی است که در شاپ منوال ماشین آلات می‌آید. به عبارتی، اگر صاحبین دستگاه و به خصوص تعمیرکاران، به دنبال بهبود وضعیت ماشین آلات خود هستند، بایستی این کتاب راهنمای دستگاه خود را داشته باشند. در شکل‌های زیر نمونه‌ای از شاپ منوال ماشین آلات نشان داده شده است.

 

نرم افزارهای قطعات ماشین آلات راهسازی و معدنی

اما برای تعمیرکاران حرفه‌ای، به جای خرید کتابچه هر ماشین و دستگاه به صورت مجزا، توصیه می‌شود از نرم‌افزارهای جامع قطعات ماشین آلات هر برند استفاده کنند. این نرم افزار‌ها خریدنی است و به سادگی نیز بدست نمی‌آید ولی به شدت برای تعمیرکارانی که هدف‌های بزرگی در این رشته دارند، مفید است. این نرم‌افزار‌ها دارای دسته‌بندی‌های مختلفی برای هر قسمت از دستگاه هستند و حتی قطعات به عنوان زاپاس را نیز شرح می‌دهند. نحوه نصب و پارت نامبر و نقشه قطعات از اطلاعات مفید این کتابچه‌های مجازی ماشین آلات است که چندین شکل آن در زیر نمایش داده شده است.

کاتالوگ ماشین آلات معدنی

مختصرترین اطلاعات و ویژگی‌های هر یک از ماشین آلات در کاتالوگ آن‌ها آورده می‌شود. کاتالوگ‌ها به دلیل جذب مشتری، طراحی‌های بسیار زیبا همراه با نماهای منحصر بفرد از دستگاه است. مهمترین اطلاعات آمده در کاتالوگ ماشین آلات، مشخصات پایه‌ای هر دستگاه از قبیل توان، نوع موتور، ابعاد، حجم روغن موتور، روغن گیربکس، باک سوخت، امکانات نوین هر دستگاه و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن و… می‌باشد. مطالعه و مقایسه کاتالوگ ماشین آلات، تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب درست ماشین آلات برای هدف مورد نظر پروژه خواهد داشت ولی در مورد تعمیر و نگهداری آن‌ها اطلاعات کاربردی خاصی ندارد و بایستی به کتابچه راهنمای دستگاه مراجعه کرد. در صفحه بانک اطلاعات ماشین آلات راهسازی و معدنی اپال پارت، مشخصات هریک از ماشین آلات راهسازی و معدنی اهم از بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و… به همراه کاتالوگ مربوطه مشاهده و در صورت نیاز مقایسه کنید.